”Inför avgift för att köra på motorväg”
Den som använder de stora svenska motorvägarna bör betala en avgift som öronmärks för underhåll, upprustning och förbättringar av sträckan. Vid större nybyggnationer bör vägavgifter i högre grad än i dag kunna användas för finansiering.
Det menar Adam Danieli, programansvarig för rättsstatsfrågor på tankesmedjan Timbro.

Adam Danieli, Timbro. Arkivbild.
Han anför uppfattningen att vägavgifter framför allt är ett effektivt styrmedel. ”Den som utnyttjar en resurs – i detta fall vägar – får ett incitament att väga nyttan mot kostnaden.” Om man kan välja mellan olika färdsätt, eller vägval, kommer slitaget att speglas i prislappen, anser debattören.
Mer rättvist
Vägavgifter är också rättvisa, påpekar Adam Danieli. Den som orsakar kostnader ska också betala för dem, anser han och konstaterar: ”Den som tagit tåget i sommar har betalat för underhållet med spåravgifter. Den som flugit har fått betala olika avgifter för att använda offentliga flygplatser. Men den som kört bil har fått sitt vägunderhåll subventionerat av alla skattebetalare.”
Enligt debattören är detta inte rimligt. Principen är enligt honom enkel: den som nyttjar en resurs bör också betala för det. Alternativet är högre skatter för alla och sämre underhåll för de vägar som faktiskt används.
Debattinlägget var infört i Expressen.