Intervju med eDiamond Award vinnaren
Vi har fått träffa Mikael Karlsson från Trelleborgs kommun som tog emot priset eDiamond Award under eFörvaltningsdagarna 2017. Priset är instiftat av Offentliga Affärer och för sjunde året i rad har vi utsett den organisation som under året bäst erbjudit medborgare, företag och den egna organisationen nya möjligheter genom att etablera samhällsnyttiga e-tjänster.
Hur känns det att ha fått utmärkelsen eDiamond Award?
Det känns fantastiskt! Det känns som ett kvitto på att det vi gjort har accepterats och att folk är nyfikna.
Vilka är de största utmaningarna kring digitalisering enligt dig?
De största utmaningarna tror jag är framförallt att få med alla på banan, att få alla att jobba mot samma mål. Utmaningen är att få till en digital agenda, för Trelleborgs del i alla fall, och det krävs att budgetera för detta.
Vad är ditt bästa tips för en framgångsrik digitalisering?
Det pratades ju mycket om mod under eFörvaltningsdagarna. Jag tror att tillåtas att göra misstag och få ha roligt med kollegorna är superviktigt. Men framförallt att få göra fel och få prova igen är jätteviktigt.
Motiveringen till att Trelleborgs kommun vann eDiamond Award var:
Socialförvaltningen har en lång tradition av att arbeta i telefon mån-fre och processerna är långa. Tack vare handläggarroboten är process och beslut i enklare frågor effektiviserad så personalen kan få tid med medborgarna. Processer som ex ansökan om städ, trygghetslarm, egenvård, tvätt, personlig assistans LSS är nu automatiserade. I samarbete med kommunens arbetsmarknadsförvaltning har nu resulterat i att försörjningsstödsprocessen är automatiserad. Trelleborgs kommun är först i landet med att ha en handläggarrobot och det här kan gagna hela landet där andra förvaltningsmyndigheter kan följa deras exempel.
Klicka här för att höra de digitaliseringstips som de nominerade till eDiamond Award gav under eFörvaltningsdagarna 2017.