Klimatsmartare elbilsbatterier

Den största klimatboven i en elbil är batteriet. Gruvindustrin och fabrikerna som tillverkar batterierna drivs ofta av fossil energi. Nu är branschen är på väg att ställa om.
– Elanvändningen är den stora boven, men en omställning är på gång, säger Mats-Ola Larsson, expert på Svenska miljöinstitutet IVL, till ETC.
Tidningen rapporterar om att för drygt ett år sedan lade Svenska miljöinstitutet IVL fram en forskningsrapport. Den visade att tillverkningen av ett elbilsbatteri genererar koldioxidutsläpp som motsvarar tre till sju års normal körning med en vanlig bensin- eller dieselbil.
 
Rapporten fick kritik
Men rapporten fick kritik för att använda gamla data. Samtidigt framställde medier det som att elbilar var lika dåliga för klimatet som fossildrivna fordon.
– Det stämmer inte, menar Mats-Ola Larsson, expert på mobilitet vid Svenska miljöinstitutet IVL.
Därför anser han att fokus nu måste ligga på att industrin snabbt ställer om till förnybara energikällor i sin produktion. Ett positivt exempel som Mats-Ola Larsson nämner är elbilsbatteritillverkaren Northvolt som har planer på att etablera en stor fabrik i Norrland.  Här finns tillgång till elproduktion med små utsläpp av växthusgaser.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *