SL:s leasingavtal granskas
Det offentlig ägda kollektivtrafikbolaget SL granskas. Orsaken är upplägget med dubbelt ägande i förmodat skattesyfte som skapats kring tunnelbanevagnarna. En professor i skatterätt anser att även Skatteverket bör granska affärerna.
Det rapporterar Svenska Dagbladet, SvD, den 4 januari 2019. I ett stort uppslaget granskande reportage berättas om en tidigare okänd, komplicerad kedja av affärer som enligt tidningen öppnar för andra aktörer att få skattelättnader.
Det finns minst två ägare till samma t-banevagnar – ingen av dem är SL, konstaterar tidningen redan i ingressen till artiklarna.
”Börjar likna skandal”
– Det börjar likna en skandal när man börjar göra flera led i leasingen för att nå en double dip, säger den biträdande professorn i skatterätt, Jan Kellgren, till tidningen. Han anser att Skatteverket bör titta på affärerna. Double dip betyder kort uttryckt att två parter kan göra skattevinster på en och samma egendom, i detta fall t-banevagnar.
I höstas rapporterade SvD om SL:s affärer och hemlighetsmakeriet som omgärdar affärerna. Den 17 och 18 oktober 2018 rapporterade SvD att flera interna, centralt placerade källor uppgett för tidningen att de förvånats över den sekretess som omgärdar de så kallade US-leasarna.
Till exempel berättar en tidigare högt uppsatt chef på SL att han fick ett ilsket telefonsamtal från landstingets externt anlitade juridiska rådgivare. Denne undrade vad han sysslade med sedan han börjat forska i avtalens detaljer.
”Inte transparent”
En annan expert som tidningen pratat med är Vilhelm Persson, universitetslektor inom offentlig rätt och förvaltningsrätt på Lunds universitet. Han finner SLL:s resonemang kring sekretess anmärkningsvärt.
– Att det här skulle vara hemligt låter jättekonstigt, det känns som att man inte är tillräckligt transparent med skattebetalarnas pengar.