Notan för SJ blev 360 miljoner
SJ redovisar resultat för helåret 2010 och konstaterar att kostnaderna för årets svåra vinterväder uppgår till 360 miljoner kronor.
SJ:s resultat före skatt för 2010 uppgick till 406 miljoner kronor, en minskning med 216 miljoner kronor jämfört med 2009. Omsättningen landade på 8,6 miljarder kronor.
Sammantaget har vintermånaderna påverkat SJs resultat negativt i form av både ökade kostnader och minskade intäkter. En resultatförsämring på ca 360 miljoner kronor är totaleffekten av årets svåra vinterväder.
SJ har genom ett förbättringsprogram försökt ta hand om strandsatta resenärer på ett bättre sätt än tidigare år, och enligt företagets egna mätningar har insatserna gett resultat.
– Vi är både glada och stolta över att kundbemötandet fick bra betyg i december månads kundundersökning trots förutsättningarna, säger Jan Forsberg, SJs VD i ett pressmeddelande.
– Oavsett vad som orsakar trafikproblem så är naturligtvis SJ alltid ansvarigt för att ta hand om sina kunder på bästa sätt. Om tågen ställs in bokar vi om till andra avgångar och om tågen inte kommer fram, av något skäl, gör vi allt som står i vår makt för att ta resenärerna dit de ska med hjälp av ersättningstrafik, säger Jan Forsberg.
SJ kan också redovisa ökad trafik och därmed extra intäkter som uppgick till 66 miljoner kronor med anledning av Eyjafjallajökulls askmoln.