Nytt förslag om kommunal polis
– Inrätta en kommunal polis som kan bygga tillit och legitimitet i lokalsamhället. Viktigt är också att alla brott som kommer till polisens kännedom, så långt som möjligt, faktiskt utreds.
– Frågan är inte om vi får en kommunal polis, utan när vi har en sådan på plats i kommunerna. Det är i kommunerna som slaget om säkerheten och tryggheten står, hävdar Magnus Lindgren, Stiftelsen tryggare Sverige, i samtal med OFFENTLIGA AFFÄRER.
Magnus Lindgren. Arkivbild.
Här följer intervjun med Magnus Lindgren.
Du framhåller i en debattartikel i DN att orsakerna till dagens kriminalitet är komplexa och många och att de ytterst ”kokar ned till en politik som aldrig tagit brottsligheten på allvar och som aldrig styrt brottsbekämpningen i landet”. Du ger även exempel på detta. En av de lösningar som du pekar på är behovet av en kommunal polis som kan bygga tillit och legitimitet i lokalsamhället. Hur politiskt möjligt och gångbart är det förslaget i nuläget, enligt din mening?
– Alla erfarenheter visar tyvärr att det måste bli tillräckligt dåligt för tillräckligt många innan man är redo att vidta nödvändiga förändringsåtgärder. Natomedlemskapet är ett tydligt exempel på detta där hela etablissemanget tvingades ändra uppfattning efter Rysslands invasion av Ukraina.
– Även när det gäller den inre säkerheten börjar nu situationen bli så allvarligt att allt fler inser att vi, liksom i många andra liberala demokratier världen över, måste komplettera den nationella, statliga polisen med en kommunal polis. Frågan är inte om vi får en kommunal polis, utan när vi har en sådan på plats i kommunerna. Uppgiften för den kommunala polisen ska vara att upprätthålla lag och ordning på gator och torg och hantera sådant som den statliga polisen egentligen aldrig varit särskilt intresserade av att jobba med. Det är med andra ord hög tid att våga tänka i nya banor.
Du framhåller också att det är i kommunerna som regeringens huvudsakliga ”paradigmskifte” måste få sitt genomslag. Hur ska detta gå till med dagens starka kommunala självstyre och SKR som en stark intresseorganisation, ofta med egen agenda?
– Länge har, som bekant, kommunerna inte haft någon skyldighet att förebygga brott. Här har vi från Stiftelsen Tryggare Sverige drivit igenom den nya lagen från 1 juli 2003 som ger kommunerna en lagstadgad skyldighet att förebygga brott, något som SKR tyvärr kraftigt motarbetat men som förstås är en självklarhet för att kunna vända den negativa utvecklingen.
– Med den nya lagen som utgångspunkt, och med en kommunal polis, så har kommunerna stora möjligheter att minska brottsligheten och öka tryggheten. Men kommunerna och de kommunala bolagen kan göra mycket redan idag för att motverka exempelvis välfärdsbrott, olovlig andrahandsuthyrning, missbruk av alkoholtillstånd samt säkerställa att kunskapen om CPTED/situationell brottsprevention, används för att bygga bort brottsligheten och bygga in tryggheten vid nyproduktion eller ombyggnation av bostads- och centrumområden.
– Frågor som rör brott och otrygghet blir allt viktigare och påverkar i allt större utsträckning var privatpersoner och företagare väljer att flytta eller etablera sin verksamhet. Kommunerna kommer alltså i ren självbevarelsedrift behöva utveckla sitt säkerhetsarbete.
Vilken respons har du hittills fått på artikeln och vilka förväntningar har du på att dina förslag kommer att få gehör?
– Från politiken finns en övertro på att vi kan lagstifta oss ur problemen, vilket inte kommer att fungera. Det finns också en förkärlek för att både politiker och tjänstemän – i stället för att vidta nödvändiga mått och steg för att bekämpa brottsligheten – genomför symbolåtgärder i form av nya projekt, tillfälliga utbildningssatsningar, påkostade affischkampanjer, tveksamma vuxenfritids, etc.
– Orsaken är att denna typ av åtgärder vare sig hotar organisationer eller individer, och därför är lätta att ta till för att inte stöta sig med medarbetarna, facket eller väljarna. Att åtgärderna sedan påverkar få och förändrar lite, förefaller vara av mindre betydelse. Därför är det i sig inte konstigt att ingen politiker, kommundirektör, högre polischef, forskare i karriären, etc., har hört av sig.
– Stödet från allmänheten (så kallat vanligt folk), företagare och före detta poliser och polischefer med flera har däremot varit stort. Vad gäller mina förväntningar på att förslagen ska realiseras så handlar det bara om tid; kanske har det trots allt – hur konstigt det än kan låta – ännu inte blivit tillräckligt dåligt för tillräckligt många…
Många förslag
Kommunala poliser är endast ett av flera förslag som Magnus Lindgren föreslår för en mer ändamålsenlig kriminalpolitik. Läs hela debattartikeln och hans övriga argument och förslag här.