Prisad kommun bra på sociala medier
Katrineholms kommun vann pris för sitt innovativa arbete via sociala medier. SMIOS Award är en ny utmärkelse som riktar sig till offentlig sektor.
För att utveckla användandet av sociala medier för organisationer inom offentlig sektor krävs goda förebilder och exempel på hur andra organisationer skapar nytta genom sociala medier. Företaget Ability Partner har därför tagit initiativet till en ny utmärkelse, SMIOS Award, för bästa initiativ vad gäller sociala medier inom offentlig sektor.
Katrineholms kommun har via tekniker såsom Facebook, Twitter, bloggar och direktsända livesändningar över webben skapat en bra mix av kanaler för att kunna dela med sig av information och kommunicera.
Katrineholms kommun har också insett att det inte är tillräckligt att finnas med på olika tekniska plattformar för att fullgöra sitt uppdrag. Arbetet är större än så, liksom potentialen. Det som verkligen utmärker Katrineholms kommun är deras målmedvetna arbete med att minska den digitala klyftan och få med alla som vill vara delaktiga. Genom olika insatser såsom inspirationsföreläsningar och utbildningsinsatser skapar man goda förutsättningar för att inte bara förvaltningen, utan också medborgarna finns i sociala medier.
– Katrineholms kommun och våra 3000 anställda får med detta ett kvitto på att den som vill också vågar och kan, säger kommunchef Mattias Jansson i ett pressmeddelande.
Priset delades ut för första gången i samband med konferensen #SMIOS 2011 i förra veckan. Priset är ett vandringspris som vinnaren får behålla under 1 år. Förutom äran får vinnaren även möjligheten att delta på Ability Partners öppna konferenser och utbildningar till ett värde av 25 000 kr inom ett år.
Övriga nominerade var Utrikesdepartementet och Riksantikvarieämbetet. I juryn satt Joakim Jardenberg, Mindpark, Brit Stakston, JMW, Erik Sellström, initiativtagare till Digitala staten samt Janne Huttunen, Ability Partner.