Svenska företag saknar AI-strategi
Hälften av svenska företag har investerat i generativ AI, men de flesta saknar fortfarande AI-strategi. Det visar en undersökning som genomförts med 300 chefer.

Dan Sommer, ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik.
Arkivbild.
– Det är positivt att andelen företag med AI-strategi har ökat eftersom det är nyckeln till att skapa verkligt affärsvärde med lägre risk. Jag rekommenderar företag att börja med en stabil datagrund, överväga mindre AI-modeller och ha en ansvarsfull AI-strategi, säger Dan Sommer, ansvarig för omvärldsbevakning på Qlik.
Undersökningen som gjordes i månadsskiftet maj/juni 2025 visar att 48 procent har investerat i generativ AI, trots att bara drygt en tredjedel (36 procent) har en AI-strategi.
Resultatet innebär att andelen företag som investerat i generativ AI är ungefär lika stort som i en motsvarande undersökning för ett år sedan, medan andelen med en AI-strategi ökat från 22 procent till 36 procent.
Vanliga användningsområden
De vanligaste användningsområdena för dem som investerat i generativ AI är analys och innehållsskapande, som båda får runt 40 procent av svaren, medan chatbotar och AI-agenter följer därefter, med cirka 30 respektive 20 procent av svaren.
Målen med investeringarna är en kombination av att minska kostnaderna, förbättra kundupplevelsen, stärka konkurrenskraften och öka innovationstakten.
Majoriteten av dem som investerat i generativ AI har hittills satsat upp till 20 miljoner kronor, ett av fem företag har investerat mellan 21 till 100 miljoner kronor och en liten andel (3%) har investerat över 100 miljoner kronor.
I år planerar fyra av tio (41%) företag inga investeringar, tre av tio (29%) att investera upp till 5 miljoner kronor, ett av fyra företag (24%) planerar att investera mellan 5 och 20 miljoner kronor, medan en liten andel (5%) siktar på investeringar i spannet 21 till 100 miljoner kronor. En marginell andel (0,3%) planerar att investera över 100 miljoner kronor.
Saknar tydliga regler
Trots ökad användning saknar samtliga (100%) organisationer i undersökningen tydliga regler eller riktlinjer för generativ AI. Drygt hälften (57%) uppger att de inte hunnit men planerar att införa sådana, medan fyra av tio företag (41%) svarar att de inte ser något behov.
– Utan tydliga riktlinjer för generativ AI riskerar organisationer att hamna i juridiska och affärsmässiga problem samt även ett minskat förtroende hos kunder, anställda och investerare. Strategisk styrning är avgörande för att tekniken ska skapa värde och inte problem, avslutar Dan Sommer.
Om undersökningen
Undersökningen gjordes av undersökningsföretaget Inqvita, på uppdrag av dataanalysföretaget Qlik. 301 svar inkom från personer i ledande befattning på svenska företag. Svaren samlades in under perioden 28 maj till 3 juni 2025, på uppdrag av Qlik. 17 procent av företagen har fler än 250 anställda, 38 procent upp till 10 anställda, medan antalet anställda hos övriga företag ligger däremellan.
Om Qlik
Qlik har över 40 000 globala kunder och erbjuder avancerad AI/ML, dataintegration och analys i företagsklass. Inom dataintegration och styrning erbjuds lösningar som fungerar med olika datakällor. Intuitiv analys kan avslöja dolda mönster och ge möjlighet att lösa komplexa utmaningar. Teknik och expertis är plattformsoberoende.