Tillbakavisar uppgifter om riggat köp
Sjöfartsverket kom överens med italienska tillverkaren Agusta Westland om att köpa deras helikopter modell AW 139 flera månader innan en offentlig upphandling inleddes. Det skriver Svenska Dagbladet Näringsliv och hänvisar till SVT:s Uppdrag granskning.
Generaldirektör Ann-Catrine Zatterdahl (bilden) säger i en kommentar att ”upphandlingen har skötts enligt regelboken”.
I den efterföljande upphandlingen ställdes krav som ingen annan modell på marknaden mer än AW 139 uppfyllde. Myndigheten skrev under en avsiktsförklaring med den aktuelle leverantören fyra månader innan upphandlingen annonserades.
Avsiktsförklaringen hemligstämplades och övrig korrespondensen skedde via privata e-postkonton hos chefsjuristen på Sjöfartsverket, samt ställföreträdande generaldirektör Noomi Eriksson. Därmed diariefördes inte mejlen och verket förnekade deras existens för Uppdrag granskning, skriver SvD.
Enligt vad chefsjurist Lars Widell uppger gjordes upphandlingen för att helikoptrarna skulle fungera för sjöräddning i Skandinaviska förhållanden. Juristen kan inte uppge varför inte en större eller mindre modell skulle kunna fungera lika bra. Finland använder en större helikoptermodell för sjöräddning, uppger SVT.
En konkurrerande leverantör begärde överprövning av tilldelningen och upphandlingen stoppades av domstol. Sjöfartsverket försökte då genomföra en direktupphandling via ett isländskt företag. Även denna gång gick konkurrenter till domstol och hävdade att upphandlingen var felaktig. Förvaltningsrätten i Linköping stoppade processen ytterligare en gång.
I en tredje upphandling tillkom ett nytt krav, nämligen att den första helikoptern skulle levereras inom sju månader. Detta innebar enligt konkurrenterna att endast ett företag – nämligen det som redan börjat tillverka helikoptrarna – kunde uppfylla skall-kravet. I det här skedet gav övriga leverantörer upp och Agusta Westland stod som ensam anbudsgivare. Därmed fick man sälja de sju helikoptrarna till Sjöfartsverket till summan 925 miljoner kronor.
Sjöfartsverket hävdar på sin webbplats att det finns ”omfattande sakliga brister” i Uppdrag gransknings program. ”Sjöfartsverket har inte brutit mot lagen om offentlig upphandling. Två oberoende granskningar visar att den upphandling som ledde till helikopteraffären har gått rätt till”, heter det.
Om nu Sjöfartsverket inte har brutit mot lagen om offentlig upphandling, vilket då hävdas i två oberoende granskningar, så uppkommer den enkla frågan: Varför då inte publicera dessa två rapporter?