Upphandlingsstöd i världsklass är hennes ambition

Tillsammans med medarbetarna har hon ambitionen att skapa ett upphandlingsstöd i världsklass. Inger Ek tillträder i april som ny generaldirektör på Upphandlingsmyndigheten.

Inger Ek klar

Namn: Inger Ek
Ålder: 50
Familj: Sambo och två döttrar 25 och 22 år (en i Uppsala och en i Göteborg)
Bakgrund/utb: Jur.kand, yrkesbakgrund bl a förvaltningsjurist Vägverket, upphandlingschef, stadsjurist i Mölndals kommun, nu senast VD för Göteborgs Stads Upphandlings Ab
Fritid/intressen: Västkusten och båtliv, läsa och motionera (gym och powerwalks)
Bästa resmål: Europa (t ex är Frankrike och Rom fantastiskt – både kultur och histioria!)
OFFENTLIGA AFFÄRER har fått en intervju med Inger Ek, välkänd i Upphandlarsverige. Men allt i livet kan ju inte handla om offentlig upphandling. Så vi undrade vad Inger gör när hon inte är på jobbet som upptar en ansenlig del av hennes tid.
– Ska jag vara riktigt ärlig så arbetar jag rätt mycket. På fritiden försöker jag ofta återhämta mig på olika sätt. Det blir av nödvändighet en del motionerande, antingen genom power walks eller gym. För att riktigt koppla av åker jag upp till norra Bohuslän där mina föräldrar bor. Jag tycker om att vara på och nära havet, det ger energi och kraft! Jag tycker om att läsa, är lite kulturellt och rätt historiskt intresserad. Jag tycker därför om att resa till ställen med intressant bakgrund, till exempel Rom.
Vilken var din första känsla och tanke när du fick frågan om att bli gd?
– Det är ju en process som man går igenom men min första känsla var en viss förvåning. Jag är ju inte urtypen av statlig tjänsteperson… och tanken var ”Varför- vad tror de att jag kan bidra med”? Efter ett tag när det gått en tid och jag hade fått svar på vad som förväntades och jag själv kände att jag faktiskt skulle kunna bidra – då kom känslan av stolthet och förväntan.

Berätta gärna om din bakgrund. Vad jobbade du t.ex. med innan du tillträdde din tjänst i Mölndals kommun?
– Efter utbildningen arbetade jag åtta år i statlig verksamhet som förvaltningsjurist, inledningsvis på Trafiksäkerhetsverket och sedan Vägverket i Örebro. Verksamheten i Örebro hanterade bil- och körkortsregistren och var tidigt ute med tillämpning av dataregisterlagstiftning. Under min tid där kom jag i kontakt med den första lagen om offentlig upphandling och var med och upphandlade blanketter till fordonsägare och skrev avtalet med tillverkaren av det ”nya” lilla körkortet. Före tiden i Mölndal jobbade jag närmare tre år i Göteborgs stad inom Utbildningsförvaltningen i en form av juridisk controllerfunktion och arbetade med bland annat upphandling och avtalsfrågor.

Vilka problem- och/eller utvecklingsområden identifierar du inom svensk offentlig upphandling framöver?
– Känslan är att det inom svensk offentlig upphandling finns en mycket hög krångelfaktor som överskuggar syftet. Offentlig upphandling har över lång tid präglats av formalia som har skapat rädsla för att göra fel och tagit sådan tid och kraft att möjligheten att se den goda affären i många sammanhang missats. Effektivare processer över hela inköpskedjan är nödvändigt – man får inte glömma att upphandling inte sker för sin egen skull – varan eller tjänsten är till för att tillgodose försörjning av ett faktiskt behov för samhällsmedborgare!
– Det finns många delar som måste utvecklas inom offentlig upphandling, ett exempel är dialogen mellan marknadens aktörer och upphandlande myndigheter. Det är fortfarande väldigt stor spridning i insikt och kunskap om vilka möjligheter som ett bra upphandlings- och inköpsbeteende kan ge.

Vad tar du med dig från din bakgrund? Du kommer närmast från posten som VD på Upphandlingsbolaget i Göteborg, men har även varit stadsjurist och upphandlingschef i Mölndal.
– Att jobba i kommuner innebär en närhet till den lokala politiken, som vissa sammanhang har annat fokus än alla regelverkets grundläggande principer. Det är då som tjänsteperson viktigt att veta vad som är ditt ansvar samtidigt som det är viktigt att vara lyhörd och kreativ inom lagens gränser.
Andra erfarenheter från de närmaste befattningarna är naturligtvis erfarenheten att vara chef och ytterst ansvarig för att leda en verksamhet så att uppsatta mål nås och strategier följs. Att vara chef i förändringsarbete förutsätter långsiktig uthållighet och förståelse för att alla medarbetare inte är i samma fas som jag själv. Jag har insett att kunniga, engagerade medarbetare och kommunikation är avgörande för att riktningen ska få bra fäste och spridning.

Du har förblivit Göteborgsregionen trogen. Kommer du att flytta till huvudstaden nu?
– Jag har ju arbetat och levt en längre period i Örebro, och under studietiden i Lund, så jag har inte varit helt fast i Göteborgsområdet alltid. Nu kommer jag att flytta till lägenhet Stockholm men veckopendla tillbaka till västkusten på helger. Eftersom döttrarna är vuxna och utflugna finns inte de hinder att arbeta på annan ort kvar som fanns när de var i skolåldern och man som förälder behövde vara närvarande i vardagen. Jag ser fram emot att lära känna Stockholmsområdet lite mer och kanske pröva på kulturutbudet lite.

Vilka insatser ser du som allra viktigast för upphandlingsstödet när den nya lagstiftningen trätt i kraft 1 januari 2017? Och innan dess?
– Rent naturligt är det viktigt att myndigheten är förberedda för att kunna ge ett stöd till intressenterna som underlättar införandet av direktiven i Sverige. Avsikten är ju att det ska finnas stöd i den omfattningen att upphandlande myndigheter ser de nya möjligheterna och vågar börja använda de med en gång. Exakt vilka insatser det blir vet jag inte idag, men kommunikationsinsatser av olika slag känns som ett naturligt inslag.
 

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *