”Låt gårdsförsäljning bli ett första steg”
Låt Gårdsförsäljning av alkohol bli ett första steg mot att undanröja annan orimlig lagstiftning. Det tycker Hannah Risander, regionchef Företagarna Stockholm och Mälardalen. OFFENTLIGA AFFÄRER har varit i kontakt med henne.
Hannah Risander menar att förslaget om att tillåta gårdsförsäljning av alkohol visar att stelbenthet kan ge vika för sunt förnuft. Debattören påpekar att regelkrånglet kostar landets företagare 370 miljarder varje år, enligt Tillväxtverket.
Hannah Risander, regionchef Företagarna Stockholm och Mälardalen. Foto: Företagarna.
Hannah Risander ger flera exempel på lagar som hon anser orimliga, bland annat tvånget att servera mat för att få servera alkohol. ”Lagen är en dyr tvångströja som borde slopas”, menar hon.
En annan lagstiftning som hon tar upp är det höga lönekravet för arbetskraftsinvandrare. För drygt ett år sedan höjdes det så kallade lönegolvet för arbetskraftsinvandrare till 35 600 kronor per månad, påpekar skribenten och framhåller att tydliga negativa konsekvenser redan märks. Särskilt i restaurangbranschen, med larm om att nysatsningar skjutits upp på grund av kompetensbrist. Liknande signaler märks från startups, ställningsbyggare, bärföretag och skogsbolag, menar Hannah Risander.
Hon avslutar med påståendet att det bästa botemedlet mot arbetslöshet och fattigdom
är att ge företagen bästa möjliga jordmån. ”Det finns med andra ord goda skäl att förenkla för dem som skapar de allra flesta jobb i Sverige – nämligen landets små och medelstora företag.”
OFFENTLIGA AFFÄRER tog kontakt med Hannah Risander för att ställa några kompletterande frågor.
Har du fått någon reaktion på din debattartikel?
– Jag har fått mycket feedback från företagare som vittnar om problematiken med regelkrånglet i vårt land. Många kan relatera.
Hur ser du på förståelsen inom offentlig sektor för företagandets villkor i Sverige?
– I en del kommuner och regioner är förståelsen stor för företagens villkor och politiker och tjänstepersoner har ett nära samarbete. I andra kommuner ser läget klart annorlunda ut. Där beskriver våra medlemsföretag att det ofta finns en bristande kontakt med företagen och att man inte får den service man behöver för att bedriva sin verksamhet på ett effektivt sätt. Samtidigt ser vi flera positiva signaler, inte minst från regeringen som infört ett förenklingsråd som syftar till att minska onödigt regelkrångel.
Ursprungsartikeln var publicerad i Expressen.