Kommuner stoppar lågpriskedja
Oron är stor bland svensk allmänhet för ökande matpriser. Ett sätt att pressa priserna är att öka utbudet av lågprisbutiker, men där stöter man på patrull menar kedjan Lidl.
Det rapporterar Finanstidningen i sitt senaste nyhetsbrev.

Carl Balcer, Lidl:s fastighetsdirektör.
Foto: Finanstidningen.
Tidningen hänvisar till en enkät som Sveriges Radio Ekot gjort och som isar att tre av fyra svenskar är oroliga över hur matpriserna kommer utvecklas de kommande tolv månaderna. De senaste fem åren har svenska matpriser stigit med 32 procent.
Detta har riktat fokus på vikten av att konsumenter runt om i Sverige borde ha tillgång till lågprisbutiker inom dagligvaruhandel. Konkurrensverket gjorde för något år sedan en studie som kom fram till att det saknas lågprisbutiker i 102 av Sveriges 290 kommuner.
100 butiker till
Fastighetstidningen har talat med Lidl:s fastighetsdirektör Carl Balcer som påpekar att bolaget i dag har 207 butiker i Sverige. Under lång tid har man dock haft planer för ytterligare ett hundratal butiker. Dessa skulle enligt fastighetsdirektören öka konkurrensen och pressa matkostnaderna för många svenskar.
Carl Balcer får ofta frågan när dessa butiker ska etableras, men han vänder på det och frågar sig varför vi inte har 300 butiker redan i dag.
– Då är mitt svar att det finns kommuner som är positiva till oss, men det tar oändligt långt tid på grund av långa ledtider och omfattande byråkrati, säger han och tillägger:
–Så finns det kommuner som inte är så positiva, där man får känslan av att vi helt enkelt inte är välkomna.
Läs mer här.
Bilden på förstasidan: Carl Balcer, Lidl:s fastighetsdirektör.
Foto: Finanstidningen.