Ett konkret verktyg till hjälp
Miljöstyrningsrådet har tagit fram ett konkret verktyg för upphandlare som vill ställa sociala krav i upphandlingar – CSR-kompassen.
Upphandlare över hela landet brottas med möjligheten att kräva socialt ansvar av sina leverantörer.
Miljöstyrningsrådet har nyligen lanserat CSR-kompassen, ett webbaserat verktyg inom socialt ansvarstagande. Verktyget har en version särskilt anpassad för offentlig upphandling och ger stöd till upphandlare i kommuner och
landsting. Detta blir ett mer konkret hjälpmedel för offentliga upphandlare än standarden ISO 26000.
– ISO-standarden kan betraktas mer som ett uppslagsverk medan detta är ett konkret verktyg, säger Lisa Sennström, ansvarig för socialt ansvarsfull upphandling på Miljöstyrningsrådet.
Under utvecklingen av CSR-kompassen har man dock varit angelägen om att anamma samma begrepp och även dra nytta av redan utfört arbete.
– CSR-kompassen är en svensk version av ett ursprungligen danskt verktyg och i arbetet med att anpassa det till svenska förhållanden har vi samarbetat med alla berörda, exempelvis SIS, SKL och landstingen.
De svåra frågorna på området handlar om hur man ska följa upp sina krav.
– Att ställa krav på sina leverantörer i upphandlingen är relativt enkelt, utmaningen är att följa upp. Alla leverantörer måste ju ges samma förutsättningar och om man brister i uppföljningen kan man i värsta fall ge uppdraget åt en leverantör som inte fyller kraven, säger Lisa Sennström.
CSR-kompassen hittas på adressen www.csr-kompassen.se. Där finns två ingångar, en för det privata näringslivet och en för offentliga upphandlare. CSR är en förkortning för Corporate Social Responsibility och är en allmänt
vedertagen term för en organisations ansvar för samhället. CSR-kompassen är gratis att använda för både företag och
offentliga upphandlare och all information är tillgänglig via webb.