Skatteverket i stor videokonferensaffär
Med Skatteverkets 10 000 medarbetare på över 100 kontor finns det ett stort behov av samordnad kommunikation. Nu har myndigheten tecknat tjänsteavtal som innebär att leverantören TDC får ett helhetsansvar för videokonferenslösningar.
Avtalet innebär att tusentals medarbetare på Skatteverket kommer att kunna genomföra videokonferenser från sin egen dator till över 400 videokonferensrum inom myndigheten. Produktleverantör är Polycom, och videokonferenslösningen integreras med Microsoft Lync.
Lösningen levereras som en tjänst, och tidigare investeringar ersätts därmed med operativa kostnader. TDC tar ett helhetsansvar över Skatteverkets videokonferensrum och dess integration med medarbetarnas datorer, vilket ökar möjligheterna till förbättrad kontroll och driftstabilitet.
Joakim Harging, Sales Director på TDC Sverige, förklarar betydelsen av stabil infrastruktur:
– Skatteverkets videokonferensavtal med TDC är ett av det största i sitt slag i Sverige. Storleken på lösningen – tusentals medarbetardatorer som ska integreras med hundratals videorum – gör att det kommer att ställas nya och hårdare krav på nätet.
– Vi har sedan länge ett stort samarbete med Skatteverket gällande kommunikationslösningar, och att detta nu fördjupas med videokommunikation är mycket roligt. Skatteverket är en pionjär inom videokonferenser, men jag noterar med glädje att även andra offentliga verksamheter ligger långt framme. Konsekvensen med detta kan bli att skattekronor sparas, att arbetet blir effektivare, och att man skapar utrymme för att kunna ge ännu bättre service till medborgarna. Att vi på TDC kan hjälpa till med detta är självfallet glädjande, säger TDC Sveriges vd Erik Heilborn.
Källa: TDC Sverige