Allt fler kommuner använder Facebook
Nio av tio kommuner och samtliga landsting använder Facebook för kommunikation med medborgarna. Det visar SKL:s nya kartläggning av kommuner och landstings engagemang i de tre sociala medierna Facebook, Twitter och Instagram.
– Det blir allt vanligare att kommuner och landsting använder sociala medier för att nå ut till befolkningen. Det ger medborgare ytterligare en kontaktyta till den kommunala servicen, sjukvården och olika delar av välfärden, säger Monica Björklund Aksnes, kommunikationsdirektör på Sveriges Kommuner och Landsting.
Nästan 90% av kommunerna har en Facebooksida för kommunen eller sidor för någon av de kommunala verksamheterna (bibliotek, fritidshem, turism med mera). Samtliga landsting och regioner använder Facebook för den egna organisationen eller någon av dess verksamheter.
Ungefär hälften av kommunerna, samt hälften av landstingen har ett aktivt huvudkonto för Twitter. Det sociala mediet Instagram, där användarna delar bilder och korta filmsekvenser, används av 11% av kommunerna och av två landsting eller regioner.