”Fakturor – ett föråldrat förfarande”
Förhoppningsvis är den föråldrade hanteringen av fakturor med långa reglerade betaltider mellan företag, precis som papperskvitton, något vi snart förpassat till historien. Men just nu går utvecklingen åt fel håll, betaltiderna ökar, företagen kämpar med bristande likviditet och företag går i konkurs.
Det anser Anders Persson, chef för strategisk utveckling och internationella frågor på Innovationsföretagen. I ett inlägg i Altinget (21 augusti 2024) anser han att förfarandet med att skicka faktura är ”ineffektivt, omodern och förlegat”.
Anders Persson. Foto: Innovationsföretagen.
Trots en ökad digitalisering och AI:s inträde på marknaden så fortsätter företag att genomföra affärstransaktioner på ett föråldrat och ineffektivt sätt trots att ”transaktionen skulle kunna ske momentant.”
Obetalda fordringar
Anders Persson påminner om att europeiska företag i genomsnitt har obetalda fordringar på andra företag på hissnande 10,5 biljoner euro. Pengar som företagen i genomsnitt får vänta 63 dagar på att få betalda i Sverige.
Chefen på Innovationsföretagen anser att detta är pengar som behövs för att investera, anställa och utveckla nya tjänster och varor.
– Med dagens system utsätts företagen för risk, ökade transaktionskostnader, försämrad kreditvärdighet och försämrad likviditet. I värsta fall blir fakturan aldrig betald vilket leder till ökat antal konkurser bland i grunden välmående företag. Sverige och EU förlorar sysselsättning, investeringar och pengar till välfärd. Så här kan det inte fortsätta, dundrar han.
Tvingande för offentliga
För offentliga aktörer är bestämmelsen om 30 dagars betalningsperiod tvingande, vilket innebär att det inte finns någon möjlighet för dessa organisationer att avtala om en längre betalningsperiod.
Den 1 mars 2022 började en lag om rapportering av betalningstider att gälla. Det innebär att svenska företag med fler än 249 anställda varje år ska rapportera till Bolagsverket, vilka betalningstider de har för köp från företag som är mindre än de själva. Uppgifterna blir offentliga och tillgängliga för allmänheten.
”Syftet med rapporteringen är att bryta utvecklingen mot allt längre betalningstider i näringslivet och skapa så goda förutsättningar som möjligt för mindre svenska företag att utvecklas och växa”, heter det på Bolagsverkets webbplats.