Inköp Gävleborg annonserar mindre köp
Inköp Gävleborg väljer att annonsera upphandlingar även under gränsen för lågt värde.
– Strömmen av nya uppdrag med lågt värde ökar ordentligt i antal och det känns riktigt bra, uppger Johan Almesjö, förbundsdirektör på Inköp Gävleborg.
Det är kommunerna Bollnäs, Gävle, Hofors, Hudiksvall, Ljusdahl, Nordanstig, Ockelbo, Ovanåker, Söderhamn och Älvkarleby som samarbetar under beteckningen Inköp Gävleborg.
Den 1 juli i år förändrades lagen om offentlig upphandling så att gränsen för köp till lågt värde höjdes till dagens värde om drygt 505 000 kronor.
Statsmakterna beslutade om att alla köp från 100 000 kronor skulle dokumenteras men gick emot Inköp Gävleborgs rekommendation om att krav på annonsering skulle ske från 100 000 kronor.
– Som tur är har våra kommuner fattat det kloka beslutet att ett annonseringskrav skulle införas i våra 10 kommuner från hundra tusen kronor och nu börjar vi se effekterna av ett förändrat direktupphandlingsvärde i våra kommuners upphandlingar när strömmen av nya uppdrag med lågt värde ökar rejält i antal, förklarar en nöjd Johan Almesjö.
Vad är det då som känns bra?
– Att vi synliggör fler offentliga köp än tidigare. Om dagens annonseringstakt är början, utgångspunkten för det som är bra, har vi en spännande tid framför oss där långt mycket mer än det som idag annonseras kommer att vara tillgängligt för lokala företag att kunna konkurrera om. Vi annonserar dessa köp bara på Inköp Gävleborgs hemsida och gör därigenom affärer synliga för konkurrens.
Har det inte det alltid varit möjligt för lokala företag att kunna konkurrera om affärer i er region?
– Jo, det har det, men värdet på dessa affärer har varit i snitt en miljon kronor per kontrakt. Ur ett offentligt perspektiv extremt låga värden, men ur ett litet företags perspektiv ett jättekontrakt.
Hur ser ni då på lågt värde?
– Här använder offentliga köpare sin egen logik och går vilse i perspektivdjungeln när man blandar samman offentlig ekonomi med ekonomi för små företag och medborgare. 505 000 kronor är för den offentliga köparen ett lågt värde, men för en småföretagare ett jättevärde, kanske en av de största affärerna hon/han kommer att göra på många år!
Diskriminerar ni någon genom att designa affärer så att de bättre passar en lokal marknad?
– Nej det gör vi inte i och med att vi gör affärerna synliga. Sedan ligger det i köparens makt att utforma affären på ett sätt som motsvarar dennes syfte och mål. Detta givet att inte några av upphandlingens heliga principer bryts. Det skulle även kunna kallas för sunt förnuft.
Vilka är då dina slutsatser och uppmaningar kring lokala affärer?
– De kan sammanfattas ungefär så här: Gör affärer med ”relativt” lågt värde synliga, se till att de annonseras – transparens! Se även till att de designas för att möjliggöra för alla att kunna vara med – likabehandling! Ställ krav med rätt kravhöjd – proportionalitet genom att krav matchar det som de facto köps! Att göra offentliga affärer i konkurrens är ofta väl använda skattekronor.
– Så kära vänner, gör offentliga affärer ofta och synligt, det är bra för köpare, säljare och medborgare, så det så, avslutar Johan Almesjö.