Servicecenter uppe och rullar
I förra veckan var det invigning av Statens servicecenter, med avdelningar i Östersund, Gävle och Stockholm. Hittills har 90 myndigheter anslutit sig till myndighetens ekonomiadministrativa tjänster.
Statens servicecenters uppdrag är att erbjuda övriga statsförvaltningen kostnadseffektiva administrativa tjänster och erbjudanden som genomsyras av kvalitet och service. Den 20 november invigdes myndigheten av civil- och bostadsminister Stefan Attefall, statssekreterare Ulf Perbo och departementsrådet Thomas Pålsson
– Vi startade verksamheten den första juni 2012 med sex större kundmyndigheter. Idag hjälper vi runt 90 kundmyndigheter, vilket motsvarar runt 14 procent av statsförvaltningen. Vi har bland annat förtroendet att hantera löner för drygt 36 000 statligt anställda. Målet är att motsvarande 25 procent av antalet statligt anställda till utgången av 2015 ska vara anslutna till den nya myndigheten, säger Stig Jönsson, generaldirektör på Statens servicecenter.
Under november är myndighetens nya e-handelstjänst klar för att under 2013 distribueras i stor skala.
– Det är ett stort intresse för tjänsten då regeringens krav på myndigheter med mer än 50 anställda ska ha infört e-beställningar under 2013, säger Stig Jönsson.
I hela myndigheten arbetar omkring 200 anställda, varav i Östersund 60 personer, i Gävle 100 personer och i Stockholm 40 personer.
Källa: Statens servicecenter