En internet­guru in real life

Joakim Jardenberg var på Chefsdagarna för att skaka om chefer som ännu inte tagit steget ut på nätet. Vi tror att han lyckades.

– Om ni ska ha en enda bild med er idag så är det det här:

Och så visade han en filmsnutt där ett spädbarn som ännu inte lärt sig gå, med van hand startar en iPhone och för sitt knubbiga finger över skärmen för att byta bild. Filmen lockade till igenkännande skratt från publiken på Chefsdagarna i Helsingborg.

Framtidskramaren och internetgurun Joakim Jardenberg satte ord på det vi alla vid det här laget börjat ana. Att den unga generationen tar detta för självklart, att det inte längre handlar om teknik utan helt andra värden samt att det inte kommer att försvinna.

– Det är bara att gilla läget. Liksom med surströmming går det att lära sig och även att uppskatta, sa Joakim Jardenberg. Men det krävs ett nytt sorts ledarskap.

Många chefer har en viss rädsla för att de nya medierna är för snabba och att det alltför lätt kan resultera i oönskad publicering av information. Joakim Jardenberg visade med ett exempel att om man hanterar det rätt kan man till och med vända en groda till något positivt.

Amerikanska Röda Korset använder sig regelbundet av twitter och har över en halv miljon läsare, som sedan ofta i sin tur sprider deras budskap vidare. När en anställd en kväll råkade posta ett privat inlägg på Röda Korsets twitter istället för sin egen, tog organisationen tag i problemet på ett föredömligt sätt.

Först tog de bort inlägget och postade själva ett ödmjukt och humoristiskt inlägg som gick ut på att försäkra läsarna om att personalen på Röda Korset var nyktra och att personen som hade gjort inlägget hade fått lämna ifrån sig nycklarna över helgen.

Men med god kunskap om den rådande kulturen på internet, att det inte går att radera något, så tog de även en skärmdump på det första inlägget och la upp på sin webbsida med en ursäkt att vi alla begår mänskliga misstag ibland. Resultatet blev att Röda Korset fick stor uppmärksamhet och antalet donationer ökade under en tid.

Joakim Jardenberg bjöd på fler belysande exempel, och skratt, på varför chefer inte längre kan ducka för de nya medierna. Själv delar han frikostigt med sig av information på internet, som hans aktuella viktkurva eller exakt var han befinner sig i stunden.

Vill du läsa mer konkreta tips om hur du ska förhålla dig till ämnet kan du läsa hans artikel här:

Chefens väg ut på nätet: klydda inte!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *