Heldag om krav och affärsanalys

Kan man arrangera en heldagskonferens om hur man ställer krav i affärer? Ja, det tyckte arrangörerna av Kravdagen som den 10 mars 2016 bjöd in företag och individer till en dag om krav i en ny tid.
– Med den ville vi visa att krav handlar om innovation, kreativitet och fantastiska resultat. Det var länge sen krav handlade om att skriva specifikationer som såg ut som Nationalencyklopedins inbundna verk, säger Staffan Melin, vd på Require AB, som arrangerade dagen. Kravdagen är tänkt att vara en konferens om krav och business analysis, affärsanalys. Konferensen brukar locka runt 150 deltagare från svensk industri, både småföretag och riktigt stora, från privat till offentlig sektor.
I länder som England och USA är Business Analyst ett populärt yrke och det hålls flera konferenser om ämnet. I Sverige har det nyligen tillkommit yrkesutbildningar för kravanalytiker och det uppstår nätverk för branschen. Kravdagen är tänkt att bli en samlingsplats för alla vi i Sverige som tycker att kravhantering är bland det mest intressanta som finns.
Bland talarna på Kravdagen märktes Fredrik Härén som talar om hur man kan ha ett bredare angrepssätt på världen – som företag och individ. Han är författare och talare och har hållit över 1 500 presentationer i över 60 länder. Förra året talade han i 32 olika länder och blev framröstad som Årets Talare i Sverige. Brittiskan Suzanne Robertson, Atlantic Systems Guild, talade om kommunikation i rollen som Business Analyts, BA, eller affärsanalytiker på svenska. Att kunna kommunicera är grunden för allt som en BA gör, menar hon.
Hur lätt är det att hitta jobb inom kravbranschen?
– Industrin behöver verkligen duktiga kravare och verksamhetsanalytiker. Vi har just nu ett läge där fler och fler företag inser hur kraftfullt modern kravhantering kan vara och med det ökar även efterfrågan, säger Staffan Melin.
Bilden: Fredrik Härén.
Fakta om arrangören
Require AB hjälper företag att arbeta med vad man kallar modern kravhantering. Med det menar man att få företagen att utveckla inte bara produkter, utan produkter som uppskattas och används. Man håller utbildningar och konferenser, föreläser, analyserar och granskar. Den stora delen av verksamheten består i att hjälpa kunder med det operativa arbetet att förstå och förmedla sina behov.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *