Höghastighetsspår kräver subventioner

Konjunkturinstitutet (KI) sågar Trafikverkets och statens sätt att räkna på kostnader för den tänkta höghastighetsbanan mellan Stockholm och Göteborg.
Enligt Konjunkturinstitutets grova överslagskalkyler kan staten komma att stå för en subvention för själva spåren om ca 700-800 kronor per tågresa på sträckorna Stockholm Göteborg/Malmö. Detta gäller även med fyrfaldigt höjda banavgifter och medelhöga investeringskostnader (255 miljarder kronor). Så skriver KI i ett remissyttrande.
När det gäller de kommersiella förutsättningarna för höghastighetsjärnväg finner Konjunkturinstitutet det otillfredsställande att bedömningar görs utan fördjupat underlag kring kostnadsutvecklingen för alternativa trafikslag, operatörernas prissättning och hur denna påverkas av åtgärder för att minska deras riskexponering. Vitala antaganden i den statliga utredningens underlag, såsom resandeutvecklingen, behöver vara konsistenta med Trafikverkets samhällsekonomiska lönsamhetsbedömning. KI menar att även höghastighetsbanan ska anslagsfinansieras via statsbudgeten, vilket är huvudregeln när det gäller investeringar i infrastruktur. Den statliga utredningen om höghastighetsjärnväg bedömer det som rimligt att i det här fallet göra undantag från huvudregeln. Konjunkturinstitutet gör en annan bedömning och ser inga starka skäl till att frångå huvudregeln i budgetlagen, om investeringen blir av.
Björn Carlén, forskare i miljöekonomi på KI, varnar i Dagens Industri för att höghastighetsjärnvägen verkar vara ”ett dyrt projekt” med ”omfattande subventioner per tågresa”. Han menar att man ”riskerar att bygga fast sig i ett väldigt subventionstungt system”.
Bilden: Björn Carlén, forskare i miljöekonomi på Konjunkturinstitutet, KI. Foto: KI.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *