Integrationen vår tids ödesfråga

– Integrationen är vår tids ödesfråga. Klarar vi inte den så är risken stor att vi inte klarar av något annat heller. Det säger Nya moderaternas partiledare Ulf Kristersson, som siktar på posten som statsminister i en Alliansregering efter höstens val.
Nästan hela sitt yrkesverksamma liv har han ägnat åt politiken. Som riksdagsledamot, kommunalråd, minister och ekonomiskpolitisk talesperson. En kort sväng i IT-sektorn har han också hunnit med.
OFFENTLIGA AFFÄRER har fått en intervju med Ulf Kristersson och i nr 3 av pappersutgåvan tecknas en mer personlig bild av politikern.
Vilken är den absolut viktigaste frågan för dig inför valet i höst?
– Integrationen är vår tids ödesfråga. Klarar vi inte den så är risken stor att vi inte klarar av något annat heller. För att lösa integrationsproblemen krävs en politik som fokuserar på jobb, språk och krav. Därför vill vi införa ett bidragstak som gör att det alltid lönar sig att arbeta, se språkkrav för både permanent uppehållstillstånd och medborgarskap samt att kraven på egna ansträngningar ska öka. Samtidigt krävs en långsiktig och stram migrationspolitik som är utformad utifrån vad Sverige klarar av sett till integrationen.
– En annan viktig fråga är att pressa tillbaka gängkriminaliteten och öka tryggheten. Då handlar det om insatser som fördubblade straff för dem som begår brott som gängkriminell, så att de är inlåsta längre, och fler poliser. Dessutom måste fler vilja bli polis och fler vilja stanna i yrket. Därför vill vi införa betald polisutbildning, genom att studielånen skrivs av och höja polislönerna.
Socialdemokraterna vill göra vinst i välfärden till en valfråga. Hur bemöter ni i M den bollen?
– Det är en märklig prioritering som riskerar att stänga ned välfungerande och uppskattade verksamheter. Över 300 000 elever går i en fristående förskola eller skola. Dessutom löser det inte problemen i välfärden såsom att alltför många elever går ut nian utan att bli behöriga till gymnasiet eller kraftigt växande vårdköer. Vi röstade också nej till regeringens förslag om vinstbegränsning för välfärdsföretag då det skulle begränsa valfrihet och mångfald.
– Socialdemokraternas utspel om att sätta stopp för nya fristående skolor är i praktiken ett skolförbud som sätter framtiden på spel för elever och föräldrar runt om i landet som vill välja eller står i kö till en skola som de tycker passar deras förutsättningar bäst.
– Däremot ska ingen få driva en skola med undermålig kvalitet, varken kommuner eller företag. Därför vill vi se skärpt kvalitetskontroll med skräddarsydda åtgärdspaket för skolor med bristande resultat, oavsett om det är en fristående eller kommunal skola.
Frågor om trygghet och integration är högaktuella. OFFENTLIGA AFFÄRER arrangerar mässan Trygg & Säker i augusti. Vilket medskick skulle du vilja göra till deltagarna?
– Cyberfrågorna är viktiga. Ska Sverige vara framgångsrikt i den digitala revolutionen så måste säkerhet och trygghet tas på större allvar. De flesta ser stora behov av ökad kapacitet att möta hoten. Jag tror också att Sverige behöver samla kunskapen och förmågan för att skydda landet mot digitala hot – ett särskilt center med operativ kapacitet, som både knyter ihop hela det offentliga uppdraget och bidrar till att säkra näringsliv och andra delar av samhället.
När du får tid för familj och fritid, vad gör du helst då?
– Har man tre tonåringar så blir det mycket familjeliv. Man får passa på så länge barnen vill… Och mycket idrott: fotboll, gymnastik och min egen löpning.  Och så hoppas jag på några bra jakthelger i höst.
Vem tror du vinner Fotbolls-VM?
– Jag vill ju svara Sverige. Annars Brasilien? Jag tippar dåligt…
Intervju: Bo Höglander.
Foto: Fredrik Wennerlund.
 

0 thoughts on “Integrationen vår tids ödesfråga

  1. Svårt att se hur de sunt hållbara jobben ska grejas med riksdagens nu gällande transportpolitiska beslut…(Det som plötsligt, i oträngt läge, antogs under ”alliansperioden”…)
    Ansvariga myndigheten tvingas nu hålla sig med tre (3) st måldirektörer. (Ett mål, singularis, saknas…)
    Riksdagen har i princip, kravlöst, lämnat fätet fritt för minister-, eller i verkligheten, statssekretrarstyre…
    Sverige har en unik naturresurs, i tillgången på hamnar, baltiska och atlanthamnar…
    Detta ska tillvaratas. En hållbar, icke störningsbenägen, en tidsenlig järnväg, en sunt lönsam behövs – för att koppla samman Sveriges hamnar, etc. (Nu är transportkostnaderna för dyra!)

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *