Lockar med extraordinär service

Personlig omtanke, service och hög kvalitet, lovar Friiberghs Herrgård sina konferensgäster. Genom ambitiösa analyser av kundgrupper och kompetensutveckling i bemötande och kommunikation erbjuder personalen ett ovanligt stort engagemang.

Friiberghs Herrgård är en av Sveriges äldsta konferensgårdar. Gården som har anor från medeltiden (se ruta här intill) renoverades under 1960-talet och byggdes om till konferensgård. Fortfarande idag är den största inkomstkällan konferenser, även om man också tar emot en hel del privatgäster på främst helgerna.

Konferensbokningarna kommer från en varierande skara av kunder, både från offentlig sektor och privat näringsliv.

– Konferenserna idag är väldigt seriösa, det är inte som på 80-talet då man ordnade fester för sin personal. Vi har ett stort utbud av aktiviteter men majoriteten av alla bokningar kommer hit för att jobba och sedan äter man en mycket god måltid på kvällen. Det är det vanligaste idag, säger Michael Hallbäck, vd på Friiberghs Herrgård.

Han har sitt ursprung i Helsingfors där han utbildade sig inom hotellmanagement och blev därmed så kallad restonom, en titel som endast används i Finland.

Friiberghs Herrgård

Max konferenskapacitet: cirka 100
Hotellbäddar: 67 rum, 109 bäddar
Konferenslokaler: 14 st
Grupprum: 4 st
Antal restaurangplatser: 150
Avstånd Stockholm: 65 km
Avstånd Arlanda: 40 km

Nyligen vann han en utmärkelse i sitt hemland som årets restonom, för att han föregått som ett gott exempel genom att göra företagande och internationella karriärmöjligheter kända. Efter sin examen påbörjade han sin karriär i Tyskland och arbetade där i två år innan han flyttade till Sverige och hamnade till sist som vd på Friiberghs Herrgård.

Ambitiösa möten
På Friiberghs webbsida finns det förslag på moderna mötesmodeller.

– Vi kan erbjuda det via vårt samarbete med Svenska Möten, men det är inte ofta kunderna behöver hjälp med att sätta ihop sitt program. Om det är efterfrågat tar vi in experterna. Däremot kan vi på Friiberghs hjälpa till att rekommendera till exempel hur man bäst ska möblera sittningen och planera för pauser.

Mindre grupper har möjlighet att hålla sina möten i andra miljöer än det traditionella konferensrummet.

– De kan till exempel boka relaxrummet utanför bastun eller någon av de fyra fristående villor vi har på tomten. Det går även att beställa sina måltider dit så att man får vara ifred om man önskar det.

Sådana möten lämpar sig bra för grupper om cirka 6-8 personer och det blir alltmer efterfrågat idag.

Flera utmärkelser
Flera konferensanläggningar har idag en utbildad sommelier som bidrar med sina kunskaper om mat och dryck. Friiberghs Herrgård har hela fyra utbildade sommelierer vilket är något i hästväg.

– Vi satsar mycket våra drycker och vi har många typer av dryckesprovningar. Vi har också en av Sveriges duktigaste whiskykännare hos oss, nämligen Susan Stenström.

Hon bidrog till att Friiberghs Herrgård blev vald till årets whiskykrog för ett antal år sedan. Och de har fått fler utmärkelser. År 2009 utsågs de till Årets bästa totalupplevelse. Michael Hallbäck berättar att det är resultatet av ett målmedvetet arbete.

– Vår personal är otroligt engagerad, mycket tack vare den regelbundna utbildning i grupputveckling och kommunikation som vi ordnar. All personal får denna utbildning och vi anlitar en person som hjälper oss att analysera kunderna, deras behov och hur vi bäst bemöter dem.

Det målmedvetna servicearbetet startades 2007 och visade sig direkt på verksamhetens resultat, omsättningen ökade med 30-40 procent från ett år till nästa.

– Det är den vanligaste kommentaren vi får från våra kunder – att personalen är så tillmötesgående och serviceminded. Vi har även gjort individuella profilanalyser på alla medarbetare och vi lämnar ingenting åt slumpen. Till exempel händer det ibland att vi byter ut receptionisten beroende av vilka kundgrupper som har bokat.

Satsningen är populär även hos medarbetarna. Idag är de 24 fastanställda, men under högsäsong, under tidig höst och sen vår, är de cirka 40 personer som arbetar.

– Vi lyfter upp varenda individ och ser utvecklingsmöjligheterna. Alla medarbetare behövs och det gör det roligt att jobba vilket även visar sig på resultatet.

Friiberghs personal är det som bäst kännetecknar och särskiljer denna konferensanläggning från många andra, anser Michael Hallbäck.

– Sedan har vi förstås ett fantastiskt naturskönt läge vid Mälaren, men det är det hundra andra anläggningar som har också, säger han uppriktigt.

Friiberghs historia

Friiberghs Herrgård har anor ända tillbaka till medeltiden. År 1329 köpte kyrkan egendomen som då hette Mysingen. Av detta prebendegods finns dock ingenting bevarat ovan mark.
Under Gustav Vasas reformation blev Mysinge ett kungligt gods och 1653 köptes det av stormannen Arvid Forbus, som var en framgångsrik fältherre. Fem år senare, 1658, gjorde han Mysinge till säteri under namnet Friibergh, som syftade på frihet till beskattning.

Den fylliga stavningen är alltså kvar från 1600-talet. Till gårdsanläggningen byggdes två flyglar varav den östra har behållit sitt ursprungliga utseende.

Det är i den östra flygeln som den historiska ”vakten” för Friibergh finns. Här fann man en kniv nergrävd då huset restaurerades på 1970-talet. Förr grävdes knivar ner i husgrunden för att hålla onda andar borta.

Makarna Forbus gifte bort sin äldsta dotter med Axel Julius De la Gardie år 1644. Han satte igång en modernisering för att omvandla Friibergh till en karolinsk sätesgård.

Under 1700-talets första årtionden förändrades Friibergh i tidens anda. Det rödstrukna yttre timmret blev ljusgult och den inre inredningen gjordes i ljusare rokokostil. Under 1800-talets början tillkom den nuvarande vitrappade huvudbyggnaden.

Friibergh hade under 1700- och 1800-talet flera ägare och alla hade naturligtvis sin smak och sina ideér. Detta kan avläsas i husens och rummens charmiga inredning och byggstil.

Källa: Friiberghs Herrgård

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *