Miljardböter för lastbilskartell

Det blir miljardböter för Volvo och fyra andra lastbilstillverkare som enligt EU-kommissionen under 14 års tid ska ha samverkat i en kartell för att rigga priser och fördröja krav på ny teknik för avgasrening.
Det rapporterade bl.a. Svenska Dagbladet under vecka 29. Volvos böter för kartellbildningen uppgår till 670,4 miljoner euro (6,4 miljarder kronor), vilket anses ligga ”i linje med förväntningarna”.
EU:s kommissionär för konkurrensfrågor, Margrethe Vestager, lät via Twitter meddela följande: ”Daimler, DAF, Iveco, MAN och Volvo/Renault har bildat kartell. Nu måste de böta nästan tre miljarder euro totalt”.
Kommissionären framförde anklagelserna mot lastbilstillverkarna redan för två år sedan, vilket fått bolagen att sätta av stora summor för att täcka aviserade böter. Det högsta bötesbeloppet drabbar tyska Daimler drygt en miljard euro. För italienska Iveco uppgår summan till 495 miljoner euro, medan DAF Trucks måste betala 753 miljoner euro, enligt SvD.
Dagens Industri kommenterar kartellavslöjandena på ledarplats och konstaterar, mot bakgrund av uppgifter om att lastbilskartellen gjordes upp ”på ett mysigt hotell”: ”Det brukar vara mysiga miljöer när karteller ska planeras. Bensinkartellen i Sverige gjordes upp på restaurang Stallmästaregården. Asfaltskartellen i en stuga utanför Växjö.”
DI frågar retoriskt i ledaren: ”Men tänkte de på vad deras kartell skulle kosta samhället? Vad den skulle kosta bolagets kunder? Vad den skulle kosta för konkurrenter som stod utanför?
Vad har lastbilskartellen inneburit för det lilla åkeri som har bundit mycket kapital i Volvolastbilar? Vad kostade bensinkartellen i förtroende hos alla de kunder som hela tiden hade sett att rabattvillkoren var desamma i alla bolag? Vad kostade asfaltskartellen för skattebetalarna som fick betala för mycket för kommunens vägar?”
Frågorna tycks fler än svaren i denna kartellhärva.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *