Patientens synpunkt prioriteras

Steinunn Asgeirsdottir, förvaltningschef på Patientnämnden i Stockholms läns landsting, blev årets Offentliga Chef 2018 och tog emot utmärkelsen i samband med Offentlig Chef i Stockholm.
– Jag kunde inte förstå att det var sant! Jag är jätteöverraskad speciellt med tanke på alla de övriga nominerade som satt runt borden, sa Steinunn direkt efter prisutdelningen.
Ur motiveringen: Steinunn har på kort tid förändrat Patientnämnden som tidigare varit en relativt anonym förvaltning och bidragit till att alla medarbetare känner stolthet och glädje. Patienternas synpunkter prioriteras, de anställda trivs och har blivit goda kulturbärare.
OFFENTLIGA AFFÄRER fick en intervju med henne när allt lugnat ner sig efter konferens och prisutdelning.
Du har enligt uppgift lyft Patientnämndens förvaltning och dess uppgifter. Vad var det första du gjorde i den processen?
– Tillsammans med medarbetarna på förvaltningen har jag arbetat systematiskt med att skapa känslan av ett gott ambassadörskap. På arbetsplatsen är vi stolta över vårt arbete, kompetens och bemötande.
– Vi är viktiga för patienter som behöver stöd och hjälp i att lämna synpunkter och klagomål till vården. Vi har också ett nytt uppdrag enligt en ny klagomålslagstiftning som handlar om att bidra till kvalitetsutveckling och hög patientsäkerhet genom att analysera inkomna klagomål och uppmärksamma vården på riskområden samt hinder för utveckling av vården.
”Spännande utvecklingsarbete”
– Eftersom vårt arbete är så viktigt vill vi synas. Vi har därför satsat mycket på marknadsföring för att öka människors kunskap om vår verksamhet. Det kan ju underlätta för medborgarna att ringa eller skriva till oss ifall de behöver. Vi har digitaliserat oss och arbetar för att ständigt moderna vårt arbetssätt genom samarbete med KTH och SU studenter som hjälper oss med att utveckla appar och AI. Det är spännande utvecklingsarbete som pågår!
Du har lätt för att delegera, enligt uppgift. Varför är det viktigt?
– Min ambition är att människor ska växa och utvecklas. Att vår verksamhet är en lärande organisation som bidrar till utveckling för var och en. Jag delegerar gärna arbetsuppgifter jag tror kan vara spännande och utmanande för mina medarbetare. En chef ska inte göra allting själv utan arbetsgruppen ska hjälpas åt, dels för att nyttja den kompetens som finns och dels för att underlätta arbetsbördan för alla inklusive chefen.
Strax efter att du fått utmärkelsen sa du att du hoppas att ”den här utmärkelsen kommer hjälpa till att lyfta min verksamhet ytterligare. Jag vill verkligen uppmärksamma att patientnämnden finns.” Vad behöver göras ytterligare i den processen?
– Vi arbetar dagligen med att synas och höras. Vi behöver fortsätta marknadsföra oss och berätta för människor att vi finns. Att jag har fått priset som OFFENTLIG CHEF kan bidra till att vi syns mer i media.
Hur har du agerat för att få med dig chefer och politisk organisation på förändringsresan?
– Jag informerar alltid nämnden och för dialog kring förvaltningens verksamhetsutveckling och alla kreativa idéer. Våra politiker är enormt engagerade och bidrar verkligen till intressanta samtal kring patientsäkerhet och personcentrerad vård.
Finns det något mer som du vill lägga till kring detta?– Att vara ledare/chef i en offentlig verksamhet är komplext med krav från olika håll. Det är därför viktigt att vara modig och ha en vilja att samarbeta och samverka med andra även om det känns jobbigt ibland. Samverkan och samarbete är viktigt och först då kan vi åstadkomma underverk. Ensam är man svag men tillsammans är vi starka!
FOTO: SLL.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *