Sju skäl till att distansarbete fortsätter efter corona

Det globala experimentet med distansarbete som coronapandemin fört med sig har fått cheferna att se den positiva påverkan som distansarbete kan ha på viktiga faktorer som produktivitet, balans mellan jobb och fritid, mental hälsa, kostnader och miljön.

En del chefer har tidigare varit tveksamma till om det går att arbeta ”på riktigt” utanför kontoret. Coronapandemin visar på fördelarna med distansarbete. Här är sju skäl:

  1. Lägre kostnader för arbetsgivaren
    Distansarbete kan minska kostnaderna väsentligt för IT, fastigheter och lokalhyra. Det är inte förvånande att 74 procent av finanscheferna i en ny undersökning av Gartner planerar att göra distansarbetet till en permanent del i sina planer för de anställda och kostnadshanteringen –  långt efter coronapandemin.

    2.Lägre kostnader för de anställda
    Distansarbete innebär kraftiga besparingar för de anställda, inklusive minskade bränslekostnader och pendlingsavgifter samt värdet av tiden för pendlingen.

  2. Ökad produktivitet för anställda
    Produktivitetstillväxten har minskat under de senaste 15 åren. En bidragande orsak är alla distraktioner och byråkrati på kontoret. Distansarbete kan vända den trenden. Ingen stress vid pendling, komplexa system eller att kaffeautomaten krånglar. I en färsk undersökning av OnePoll, på uppdrag av Citrix, med 10 000 anställda globalt uppger 69 procent att de är mer fokuserade och produktiva när de arbetar hemifrån än när de är på kontoret.
  3. Längre arbetsdagar
    Trots missuppfattningar att anställda som arbetar hemifrån tillbringar tiden med att göra ärenden eller tittar på filmer och serier, är verkligheten att de flesta har längre arbetsdagar när de arbetar på distans. 72 procent av de som deltog i Citrix-OnePoll-undersökningen uppgav att de arbetar lika mycket eller mer när de arbetar hemifrån än de gjorde när de arbetade på kontoret. Orsaken är att anställda som arbetar hemifrån oftast börjar sina dagar tidigare eftersom de slipper restid och är mer benägna att arbeta senare på kvällen eftersom deras ”kontor” bara är någon meter bort.
  4. Sundare balans mellan arbetsliv och fritid
    83 procent av de som deltog i Citrix-OnePoll-undersökningen säger att när de arbetar hemifrån har de har en bättre balans mellan arbetsliv och fritid, vilket beror på flexibiliteten att hantera sina personliga liv medan de arbetar. I genomsnitt tar de dagliga pauser om cirka 27 minuter, jämfört med 24 minuter när de är på kontoret.  Under pauserna uppgav 46 procent att de tar hand om olika behov för sin familj, 41 procent gör rutinarbete, 34 procent tränar och 35 procent mediterar. Sammantaget uppger distansarbetare att de är mindre stressade, fokuserar bättre, vilket resulterar i ett snabbare utfört arbete.
  5. Öppnar upp nya talangpooler och ekonomiska möjligheter
    För bara några månader sedan – före den globala pandemin – kämpade företag med en brist på medel- till högutbildade arbetare. Den utmaningen förvärrades av en strategi för personalstyrning som till stor del innebar att anställa talanger inom pendlingsavstånd från ett kontor, ett callcenter eller annat ”arbetsnav.” Tekniska hjälpmedel för distansarbete har fått företag medvetna om möjligheten att anställa de bästa talangerna – oavsett var de bor.

    En undersökning av CEBR visade att företag som erbjuder distansarbete bättre kan konkurrera om talanger genom att nå arbetskraft, bland annat på landsbygden och utanför den vanliga arbetskraften. Det senare omfattar bland andra gig-arbetare, pensionärer och de som tar hand om äldre släktingar. Enligt studien uppgav 69 procent av de personer som var arbetslösa eller ekonomiskt inaktiva att de skulle uppmuntras att börja arbeta om de skulle få möjlighet att göra det på ett flexibelt sätt. CEBR beräknar att återaktivering av dessa outnyttjade talangpooler kan ge mer än 2 000 miljarder dollar till den amerikanska ekonomin – motsvarande ett lyft på 10,2 procent av BNP.

  6. Främjar hållbarhetsmål
    Distansarbete under bara två dagar i veckan skulle minska koldioxidutsläpp från personal som pendlar med 40 procent. Det visar Citrix-sponsrad forskning vid University of Warwick Computer Science Department. Beräkningen utgår från att en genomsnittlig anställd reser 29 kilometer per dag och att 68 procent tar bilen till jobbet. Enligt vissa uppskattningar kan sådana flexibla arbetsupplägg minska koldioxidutsläppen med 214 miljoner ton per år.

    Världen kommer så småningom att återhämta sig från den nuvarande pandemin. Smarta organisationer kommer att lära sig av krisen och ta till sig flexibla arbetsmodeller som ger dem möjlighet att hantera sina resurser på ett dynamiskt sätt. De kommer att se att samma tillvägagångssätt och tekniker som hjälpt dem att hålla sina anställda säkra och uppkopplade under coronakrisen kommer att gynna dem även i framtiden.

Om Citrix
Citrix (NASDAQ: CTXS) vill skapa en värld där människor, organisationer och saker är säkert anslutna och tillgängliga för att göra det extraordinära möjligt. Vi hjälper kunder att skapa en framtidens arbete genom att tillhandahålla de mest omfattande säkra digitala arbetsytorna som förenar appar, data och tjänster som människor behöver för att vara produktiva samt förenkla informationsteknikens förmåga att anamma och hantera komplexa molnmiljöer. Citrix lösningar används av mer än 400 000 organisationer inklusive 99 procent av Fortune 100-företag och 98 procent av Fortune 500-företag. Läs mer på www.citrix.com

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *