Snabbspår ökar punktligheten

Svenska snabbtåg hamnar långt ned i internationell statistik över punktligheten.

Ett bidragande problem är att svenska snabbtåg körs på samma spår som lokal- och godståg, vilket gör att små förseningar snabbt blir stora om ett snabbtåg hamnar bakom ett långsamt tåg. Att investera i Ostlänken och andra spår för snabbtåg tycks med andra ord vara nödvändigt för att få bukt med problemet.
Bara 66 procent av snabbtågen kom i tid på sträckorna Stockholm-Göteborg och Stockholm-Malmö under perioden 2008-2015, skriver Svenska Dagbladet och Dagens Industri. Motsvarande punktlighet i Japan var 99 procent, i Spanien och Frankrike 98 respektive 92 procent.
Enligt Peter Uneklint på Trafikverket kan man inte beskylla SJ för att vi har den sämsta punktligheten i Europa. Snarare är det fel i anläggningarna (spår, ledningar med mera) som står för omkring 60 procent av förseningarna, vilket i sin tur beror på bristande underhåll i årtionden, säger han till tidningen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.