Sparsam körning med ett klimatsmart IT-stöd
Ett IT-stöd för klimatsmart körning kan minska bränsleförbrukningen. Lönar sig investeringen?
Föraren har genom sitt körsätt stora möjligheter att påverka fordonets bränsleförbrukning. Förarstödsystem som ger direkt återkoppling om förbrukningen och körstilen kan hjälpa föraren att minska sin förbrukning och bibehålla ett effektivt och sparsamt körsätt.
Individuella mätningar av kördata möjliggör även införandet av incitament och system som belönar förare som kör bränsleeffektivt och som därigenom kan befästa ett ekonomiskt körsätt.
En ökad användning av system som på ett systematiskt sätt mäter och rapporterar fordonens bränsleförbrukning samt återkopplar detta till föraren kan bidra till att minska bränsleförbrukningen genom att stödja och befästa ett sparsamt körsätt. Detta bidrar till kostnadsbesparingar och minskade koldioxidutsläpp.
Marknaden för bränsleuppföljningssystem och system med stöd för förare under färd är stor och innehåller produkter som skiljer sig åt i grundläggande syfte, ambitionsnivå och innehåll. Troligen gäller detsamma för dem som ska använda dessa produkter.
Anledningen till att företag funderar på att köpa in ett mät- eller förarstödsystem kan vara en önskan om bättre kontroll på bränsleförbrukningen eller en strävan om minskad bränsleförbrukning av ekonomiska och miljömässiga skäl.
De produkter som finns på marknaden kan grovt delas in i tre kategorier:
1. Information om bränsleförbrukning levereras till kontor/ledningscentral.
2. Detaljerad kör- och förbrukningsdata mäts och levereras till kontor/ ledningscentral. Möjlighet till analys av orsak till förbrukning.
3. Detaljerad kör- och förbrukningsdata mäts och visas för föraren i hytten. Stöd för sparsam körning.
Lönar sig investeringen?
Hos Miljöstyrningsrådet har man besvarat en fråga kring detta. Är det dyrt att ställa krav på stödsystem för sparsam körning och är det rimligt att ställa kravet att det ska finnas sådana stödsystem på sopbilar?
Miljöstyrningsrådet svarar:
– Angående kostnader så bör man göra en rimlighetsanalys mot hur stora bränslekostnader som man kan förväntas spara på att införa sparsam körning och upprätthålla den minskade förbrukningen genom stödsystem. Eftersom man kan spara ganska mycket bränsle så är det många gånger relevant att ställa sådana krav.
AC och klimatanläggning kan ge högre bränsleförbrukning, men det är samtidigt en arbetsmiljöfråga. Det är nog bättre att koncentrera sig på fordonets förbrukning i sig.
Hur är det med däcktrycksövervakning – TPMS?
– Jag har inte läst något på den senaste tiden som skulle göra att vi skulle ta bort krav på TPMS från våra kriterier, men till exempel sparsam körning ger förmodligen större effekt.
När det gäller krav på däck så är nya standarder på däck på väg avseende rullmotstånd. När det gäller sopbilar finns det till exempel hybridfordon på marknaden om man vill ställa riktigt tuffa krav.
Och EEV?
EEV handlar om tuffa krav på utsläpp av föroreningar i avgaserna, främst partiklar. EEV ligger mellan Euro V och Euro VI. Förmodligen så är det enklare för gasdrivna fordon att leva upp till EEV eftersom det främst är dieslar som släpper ut partiklar i avgaserna.
Normal 0 21 false false false SV X-NONE X-NONE MicrosoftInternetExplorer4 /* Style Definitions */ table.MsoNormalTable {mso-style-name:”Normal tabell”; mso-tstyle-rowband-size:0; mso-tstyle-colband-size:0; mso-style-noshow:yes; mso-style-priority:99; mso-style-qformat:yes; mso-style-parent:””; mso-padding-alt:0cm 5.4pt 0cm 5.4pt; mso-para-margin:0cm; mso-para-margin-bottom:.0001pt; mso-pagination:widow-orphan; font-size:10.0pt; font-family:”Calibri”,”sans-serif”; mso-bidi-font-family:”Times New Roman”;}
Klimatsmart val av IT-stöd kan öka lönsamheten, heter Trafikverkets kartläggning av olika stödsystem, publicerad i juni 2010.
Källa: Trafikverket/Miljöstyrningsrådet